۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

رطوبت پوست


بهترین راه برای به دست آوردن پوستی زیبا پیشگیری از این بیماری می باشد که در مقاله ذیل به این مطلب بیشتر اشاره خواهد شد.

یکی از بهترین راهکارها برای کسانی که خواهان پوستی زیبا می باشند این است که روزانه به میزان مناسبی آب بنوشند.
شما با خريد محصولاتي که داراي برچسب مرطوب ‌کنندگي هستند، فقط رطوبتي را براي پوستتان مهيا مي ‌کنيد که خود داراي آن است. رطوبت مورد نياز براي پوست شما بايد بيشتر از داخل بدن تأمين شود. بنابر‌اين به موارد زير توجه کنيد:

- نوشيدن 6 ليوان بزرگ و پر از آب، نياز بدن را که همان 5/1 ليتر در روز است، تأمين مي‌ کند.

- سعي کنيد که همه روزه فقط 2 تا 3 ليوان از نوشيدني‌هاي حاوي کربوهيدرات، چاي و قهوه استفاده نماييد. البته کمتر از اين ميزان هم توصيه مي‌ شود، زيرا اين مواد ادرار را زياد مي ‌کنند، در نتيجه باعث دفع آبي مي ‌شوند که مي‌ نوشيد.

با چروک مبارزه نکنيد، بلکه از ايجاد آن جلوگيري نماييد.

زماني که در معرض نور آفتاب و پرتو مضر آن قرار مي‌ گيريد، بايد اين ضرب‌المثل معروف را به ياد آوريد "ذره‌اي مراقبت، بهتر از مداوايي پُر دردسر است". دوري از اين پرتو اولين راهکار براي جلوگيري از پيري زود‌رس و ايجاد چروک است. اين روش، ساده است و زيبايي پوست شما را به دنبال خواهد داشت.

نکاتي مهم جهت کاهش خطر پيري زودرس حاصل از پرتو آفتاب

1) از کرم‌هاي ضد ‌آفتاب با SPF بالا استفاده نماييد. اين کرم بايد پوست شما را از پرتو "يو وي آ (UVA)" و "يو وي بي (UVB)" محافظت نمايد و داراي اس پي اف 5 (SPF) يا بالاتر باشد.

2) بدون توجه به وضع آب و هوا از کرم ضدآفتاب استفاده کنيد. پرتو "يو وي آ" که بيشترين تأثير منفي را بر پوستتان اعمال مي‌ کند، هم در روزهاي ابري و هم آفتابي وجود دارد.

3) برنامه مراقبت از پوست و هر اقدامي که براي پوستتان انجام مي ‌دهيد، بايد با دقت فراوان صورت گيرد. کدام يک از سه ماده "اکس فوليانت"، "تونر" و "رتينول"( رتينول فعال ترين فرم ويتامين A مي باشد، که سبب کاهش عمق چروک هاي سطح پوست و بهبود کشساني آن مي شود.) واقعاً براي پوستتان مفيد است؟ قبل از مصرف اين مواد بايد دقت کنيد که مراقبت شخصي خودتان، مرحله نخست رسيدگي به پوست است. بهره‌گيري از برنامه‌اي مناسب و نيز دقت در مصرف موادي که از آنها مصرف مي ‌کنيد از اهميت زيادي برخوردار است.

4) از مواد آرايشي که داراي الکل و مواد معطر هستند، استفاده نکنيد. از آنهايي که داراي برچسب "بدون الکل" هستند استفاده کنيد. اين ماده باعث خشکي پوست مي‌ شود و در نهايت ايجاد جوش‌هاي زير ‌پوستي را تسريع مي ‌کند.

5) از دستمال‌هاي مخصوص آرايش براي پاک کردن پوستتان استفاده نماييد. دستمال کاغذي داراي فيبرهاي چوبي است و همين امر باعث صدمه به پوست مي ‌شود.

6) پوستتان را تميز نگاه داريد و به آرامي و با دقت به آرايش آن بپردازيد. ساييدن و کشيدن پوست از انعطاف آن مي‌ کاهد، در نتيجه به مرور زمان پوست آويزان مي ‌شود.

افرادي که داراي پوستي خشک هستند بهتر است که به توصيه‌هاي زير توجه کنند:

1) به جاي آب داغ، با آب ولرم استحمام کنيد. اغلب افراد مايل هستند حتي در تابستان هم با آب داغ و محيطي پر از بخار آب حمام کنند. آب داغ رطوبت پوست را از بين مي‌ برد. بهتر است که با آب ولرم اين کار را انجام دهيد ومدت زمان استحمام را کاهش دهيد. با توجه به بررسي‌هاي انجام شده بهترين مدت زمان استحمام بين 10 تا 15 دقيقه است.

2) از صابون‌هاي ملايم استفاده کنيد. سعي نماييد از صابون‌هاي ضد باکتري و معطر، کم‌تر استفاده کنيد. صورتتان را صبح‌ها با صابون نشوييد، شب‌ها بهترين زمان براي اين کار است.

3) تا زماني که هنوز پوستتان مرطوب است از کرم‌هاي مرطوب‌ کننده استفاده کنيد. مي ‌توانيد اين راهکار را در مورد دست‌هايتان هم انجام دهيد. زماني که پوستتان هنوز نم‌ دار است توانايي جذب رطوبش بيش‌تر مي ‌شود.

4) مراقب لب‌هايتان باشيد. لب‌ها بسيار حساسند و معمولاً در معرض نور آفتاب قرار دارند. کرم ضدآفتاب مصرفي لب‌هايتان هم بايد حداقل داراي اس پي اف 15(SPF) باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر