۱۳۸۸ تیر ۷, یکشنبه

جوش صورت

آكنه يا جوش يک اختلال پوستی ميباشد که در سنين نوجوانی شروع وتا آخر جوانی همراه افراد درگير ميباشد درمان بيشتر جنبه كنترل جوش صورت به منظور بهبودي موقتي تا ما داماي كه تحت درمان دارويي قرار دارندو به منظور جلوگيري ااز بوجود آمدن جوشگاهاي عميق مي باشد.

اول از همه بايد ديد که ضايعات واقعاً جوش هستند. چون خيلی از ضايعات پوستی شبيه جوش بروز ميکنند. جوش بيشتر در نواحی سبوره ( نواحی از بدن که دارای غدد چربی فراوان ميباشد) ديده ميشود
غدد چربی بطور طبيعی در تمام سطح پوست گسترش دارند و مسئو ل چرب نگه داشتن سطح پوست ميباشند. همچنين به علت دارا بودن بعضي مواد دارای خاصيت ضد ميکروبی و قارچی هستند. اين غدد در کف دست و پا و لـب وجود ندارند و بيشترين تراکم آنها در صورت ؛ سر ؛ سينه و قسمت بالای پست ميباشد.
جوش بيشتر در صورت ديده ميشود و بصورت انواع شکلها از قبيل: کومدون ( جوشهای ريزی که بصورت سر سياه و سر سفيد ديده ميشوند )؛ پاپول (جوشهای برجسته و قرمز رنگ)؛ پاسچول (جوشهای چرکی ) و بالاخره ناجول و کيست (جوشهای بزرگ و دارای عمق و مواد داخل آنها).

از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی بعلتهای گوناگون جوش بوجود ميايد.
علتهای بسته شدن اين دهانه ها شامل:

۱) توليـد و ترشح زيادی چربی در اين غدد که خود اين ميتواند بعلت ارثی بودن يا عدم تنظيم هورمونی باشد. البته گاهی سطح هورمون در سطح طبيعی ميباشد ولی پوست به اين مقدار طبيعی نيز حساس است.

۲) رشد ميکروب در دهانه غدد که باعث التهاب و بسته شدن اين غدد ميشوند.

۳) اختلال در کراتيني شدن ( در تشکيل کراتين دهانه اختلال وجود دارد مثل افرادی که سوء تغـذيه يا رژيم غـذائي دارند که اسيدهای چرب ضروری در بدن آنها کـم ميباشد و يا بعـلتهای ديگری اين اختلال وجود دارد).

جوشهای صورت را نميتوان بطور کامل از بين برد ولی ميتوان آنها را تحت کنترل در آورد.

درمان اين جوشها بستگی به نوع جوش انجام ميگيرد. در کل شستشوی مکرر نواحی جوش بويژه با صابونهائی که اسيديته ميباشند و از خود بقايايي به جا نميگذارند از تشکيل جوش جـديد تا حـد زيادی مـوثر هسـتند و در درمان نيز کـمک کـننده ميباشند. اين صابونها در داروخانه ها موجودند و به عنوان ضد جوش معرفی ميشوند. در درمان جوش از داروهای ضد باکتری ( ميکروبي ) نيز استفاده ميشود. که بستگي به نوع جوش و گسترش آن دارد.
داروهای ديگری نيز بسته به نوع جوش در درمان مصرف دارند که اختصاصي ميباشند و از حوصله اين بحث خارج هستند.
افرادی که دارای جـوش ميباشـند بايد از مصـرف هر گـونه کـرم يا پـماد اجـتناب کنند: چون باعث بدتر شدن جوشها ميگردند.
افرادی هستند که منافذ پوست آنها به اصطلاح باز ميباشد و در داخل اين منافذ بصورت سياه ديده ميشود. ترشح چـربی و در معرض هوای آزاد قرار گرفتن اين چـربي باعث اکسيد شدن آن ميگردد و به صورت سياه ديده ميشوند. برای از بين بردن آن ميتوان از همان صابونهايي که گفته شد استفاده کرد و همچنين از اسکراب صورت نيز ميتوان کمک گرفت.

يکـــی از عارضـــه های جــــــوش صــــــورت باقـــی ماندن لکه در آن ناحيه بعلت التهاب و فــعال بودن سيسـتم دفـاعـی بدن در آنجا ميباشد. جـوشـهايی که بيشـتر دستـــکاری شــوند احـتمال بوجـود آمـدن لکه بيشتر است . در ضمن افراد با رنگ پوست تيره تر لکه ناشی از جوش در آنها بيشتر است

درمان اين عارضه در حقــيقـت درمــان جـوش ميباشد . يعـنــی با درمان جوش بعلت کم شدن التهاب احتمال بوجود آمدن لکه کم ميشود . درمان قاطـعی برای از بين بردن اين نوع لکه وجود ندارد و در طـول زمان بسته به نوع پوست اين لــکه ها از بين ميروند . البته بعضــی از داروهای موضعی اين طول زمان را کاهش ميدهند که از آن جمله ميتوان از ژل های حاوی AHA نام برد اين ژل حاوی اسيدهای ميوه ميباشد و باعث تسهيل در پوسته ريزی طبيعی پوست ميشوند و به اين خاطر پوست جوان و شاداب ميماند .
داروهای موضــعی ديگر کـه کـمک کننده ميــباشند : کرم و ژلــهای حاوی ويتامين ث و مشتقات ويتامين آ ( کرم و ژل تره تينوئن ) .

از نظر علمي و آنچه در کتب علمي - پزشکي موجود است هيچ نوع غذا و خوراکي در ايجاد و تشـديد جــوش صورت دخـيل نيسـتند ؛ ولي بر اساس طـب قـديـم و گـفته افرادي کـه جــوش صورت دارند بعضـي از خوراکيـها در بدتر کردن جـوش صورت دخيل ميـباشند و پرهـيز از اين خوراکيها باعث بهبودي در جوش ميشود .

از جمله غذا و خوراکيهايي که باعث اين علت ميشوند شامل : غذاهای چرب ، تنقلات ، خرما، کشمش ، محصولات دريايي ( ماهي و ميگو ) ، بعضي از ميوه جات ( موز ، کيوي ، خرمالو ) و غيـره . بهـترين راهکار پرهـيز از مواد غذايي و خوراکيهايي است که فرد اظهار ميکند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر ميشود.


طبق مطالعات و بررسی های انجام شـده افرادی که جـوش صورت دارند کمتر دچار سرطان پوسـت از نوع بازال سـل ميشوند. البته اين به آن معـنا نيسـت که برای درمـان جـوش پيگـير نباشند.


www.irdrug.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر