۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

بیماری و رنگ ناخن ها

بيماري، ناخن‌هاي شما را رنگ مي‌زند

تا به حال چند بار با دقت به ناخن‌هاي خود نگاه كرده‌ايد؟! آيا مي‌دانيد هر تغيير در وضع طبيعي ناخن مي‌تواند نشانه يك بيماري حتي خطرناك باشد؟!بنابراين بهتر است از امروز توجه بيشتري به ناخن‌هايتان داشته باشيد و عادات بد خود از قبيل جويدن ناخن را كنار گذاشته و به توصيه‌هاي پزشكي عمل كنيد.

رنگ ناخن

تحقيقات نشان مي‌دهند كه از رنگ و نشانه‌هاي ناخن مي‌توان به ميزان سلامتي پي برد مثلا ناخن «زرد» مي‌تواند نشانه بيماري ديابت، عفونت‌هاي قارچي يا ناراحتي قلبي باشد و ناخن‌هاي سفيد نشانه بيماري «كم‌خوني» باشد.

برخي از پزشكان معتقدند ناخن‌هاي سبز نشانگر عفونت قارچي يا باكتريايي‌اند و ناخن نيمه‌سفيد و صورتي، علامت نارسايي كليه است.

ظاهر شدن نقطه و لكه‌هاي سفيد روي ناخن، گاهي به علت كمبود كلسيم است و در برخي مواقع در اثر فشار يا ضربه‌اي كه به ناخن وارد آمده است.

همچنين يكي از علائم كمبود ويتامين A در بدن پوسته پوسته شدن، ترك خوردن و به وجود آمدن خطوط عرضي بر ناخن‌هاست و پيدايش رگه و خطوط سياه روي ناخن، گاهي در اثر لخته شدن خون در اين نواحي است كه مي‌تواند در اثر ضربه يا نوعي بيماري باشد كه با مشاهده هر يك از علائم مذكور بايد هر چه سريع‌تر به پزشك مراجعه كرد.

گفتني است، ناخن سالمي كه روي پوست سالم قرار داشته باشد، ته‌رنگي زيبا و صورتي دارد ولي وقتي چند تورفتگي يا گودي كوچك روي سطح معمولا صاف و صيقلي ناخن به وجود بيايد، مي‌تواند به اين معنا باشد كه در زير ناخن اتفاقاتي در جريان است. در اكثر اوقات دليل بروز اين گودي‌ها بيماري «صدف» يا «پسوريازيس» است كه حالتي التهابي داشته و به صورت لكه‌هاي سرخ فلس مانند روي پوست ظاهر مي‌شود و سلول‌هاي پوست ناخن را نيز درگير مي‌كند.

ناخن‌هاي قاشقي

ناخن‌هاي سالم داراي شكل بخصوصي هستند. آنها در بخش مياني كمي برآمده و به سمت كنار ناخن قوس برمي‌دارند و نوك ناخن هم كمي به سمت پايين مايل است. پس اگر متوجه شديد ناخن‌هايتان در موقعيتي كاملا معكوس قرار گرفته‌اند، بايد متوجه شويد كه مشكلي پيش آمده است و از نشانه‌هاي آن كم‌خوني همراه با فقر آهن است كه طبعا پس از برطرف شدن فقر آهن، مدتي طول مي‌كشد تا ناخن‌ها به حالت طبيعي بازگردند.

با پوسته پوسته شدن ناخن چه كنيم؟

ناخن از چندين لايه كراتين (نوعي پروتئين)‌ تشكيل شده است. بهترين حالت زماني است كه اين لايه‌ها براي شكل دادن به يك ناخن يكپارچه و محكم، كاملا به يكديگر چسبيده باشند ولي وقتي از ناخن‌ها مراقبت نشود، اين حالت نه تنها نشاندهنده عدم رسيدگي كافي به ناخن‌هاست، بلكه مي‌تواند به اين معني باشد كه در رژيم غذايي شما اسيد لاينوليك به اندازه كافي وجود ندارد.لاك ناخن به چسبندگي لايه‌ها كمك مي‌كند و استفاده مكرر از كرم‌هاي مرطوب‌كننده براي ناخن بسيار مفيد است.

كمبود اسيد لاينوليك نيز با مصرف روغن‌هاي نباتي در غذا و سالاد برطرف خواهد شد.

شكنندگي ناخن

با توجه به برخي آمارها حدود 20 درصد زنان از حالتي كه به آن سندرم شكنندگي ناخن مي‌گويند، رنج مي‌برند. هر چند از نظر عده‌اي اين نام تنها عنواني تجملي براي ناخن‌هايي كه بسادگي مي‌شكنند، به شمار مي‌آيد، اما دليل اين مشكل عميق‌تر از اينهاست.

ناخن‌هاي شكننده، توان نگهداري رطوبت را در خود ندارند در نتيجه لايه‌هاي ناخن به كلي خشك شده و ترك مي‌خورند و گاه ممكن است به علت كم‌كاري تيروئيد اين عارضه رخ دهد.

از نظر تغذيه نيز، رژيمي كه آهن آن كم باشد، مي‌تواند موجب نازكي و شكنندگي ناخن شود كه با مصرف سبزيجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم‌مرغ مي‌توان از آن جلوگيري كرد.

ويتامين ب كمپلكس نيز در بهبود بخشيدن وضعيت ناخن‌هاي شكننده مفيد است؛ البته نبايد فراموش كرد قرار دادن بيش از حد ناخن در معرض آب، يكي از دلايل مهم شكنندگي است. پس عدم استفاده از دستكش در انجام كارهاي منزل مي‌تواند شكنندگي را بيش از پيش كند.

نكته‌هاي ناخنكي

- اگر ناخن‌هاي سست و شكننده داريد، آنها را كوتاه و يكدست كنيد.

- گاهي پاك كردن روده بزرگ از سموم، در درمان شكنندگي ناخن‌ها موثر است. اين سموم كه معمولا در اثر يبوست به وجود مي‌آيند، از جذب كاني‌هايي كه براي استخوان لازمند، جلوگيري مي‌كند.

- تغذيه و رژيم غذايي صحيح در رشد و سلامت ناخن‌ها نقش مهمي دارد. مثلا غذاهاي حاوي آهن، كلسيم و ويتامين B و پتاسيم براي ناخن‌ها مفيدند.

- آفتاب، كلر و پاك‌‌كننده‌هاي قوي از دشمنان ناخن به شمار مي‌آيند، پس از آنها حتي‌المقدور اجتناب كنيد.

- اگر ناخن‌هاي خشك و سختي داريد، هر دو روز يك بار، آنها را به مدت 20 دقيقه در روغن زيتون گرم قرار دهيد.

- استفاده بيش از حد از لاك ناخن، سلامت ناخن‌ها را به خطر مي‌اندازد و گاهي شما را از رنگ ناخن‌ها كه معياري براي تشخيص سلامتي است، غافل مي‌كند.

- اگر متوجه رشد كند ناخن‌هايتان شديد ، بدانيد كه رژيم غذايي نامناسب مي‌تواند در اين خصوص نقش مهمي داشته باشد، مثلا كمبود ويتامين‌هاي ‌A و B كمپلكس ، D ، C ، E همچنين آهن، كلسيم، سولفور و اسيدهاي چرب در رژيم‌ غذايي رشد ناخن‌ها بسيار حائزاهميت هستند ، پس آنها را ناديده نپنداريد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر