۱۳۸۸ تیر ۷, یکشنبه

تاتو و عفونت

علت گزارش شده براي اين مشکل استرليزه نامناسب و نادرست وسايل تاتو کردن و استفاده از رنگ هاي آلوده مي باشد. تاتوکارها براي اين کار يا کم تعليم ديده اند و يا اصلا تعليم نديده اند و اغلب نمي دانند که چطور وسايل خود را بهداشتي نگه دارند تا از انتقال بيماري هاي خوني مانند هپاتيت يا حتي ايدز جلوگيري کنند.

اگر چه تعدادي از رنگ هاي اضافه شده به تاتو براي استفاده در لوازم آرايشي تاييد شده اند اما هيچيک براي تزريق در پوست مورد تاييد قرار نگرفته اند. استفاده از رنگ هاي تاييد شده در تاتو، خطوط را منقطع مي کند. بعضي از اين رنگها، رنگ صنعتي هستند که فقط بعنوان جوهر پرينتر و يا رنگ نقاشي اتومبيل مناسبند.

تاتو مانند يک زخم باز است که يا بايد آن را پوشاند و پانسمان کرد و يا با استفاده از کرمهاي آنتي بيوتيک از آن مراقبت کرد تا عفوني نشود و هنگام رفتن زير تابش آفتاب از کرمهاي ضد آفتاب استفاده کرد. توصيه مي شود همه پس از انجام تاتو حتما از قرار گرفتن زير تابش مستقيم آفتاب اجتناب نماييد. و از کرمهاي ضدآفتاب با حداقل SPF30 بر روي تاتو استفاده کنيد. تاتو به عنوان راهي براي انتقال بيماري عفوني مانند هپاتيت B ، سيفليس، جذام، سل، سرطان پوست، psoriasis ، سندروم شوک سمي و يا حتي تغييرات رفتاري شناخته شده است.

خطر زخمهاي ناشي از عفونت

برداشتن و پاک کردن اثر تاتو يک کار پرزحمت و پررنج است که معمولا با چند راه درماني و هزينه هاي قابل توجه اي همراه است. پاک کردن تاتو بدون ايجاد زخم شايد غير ممکن باشد. تقريبا تمام مشکلات از وقتي شروع مي شود که مردم در مي يابند که از انجام تاتو پشيمان هستند و اقدام به پاک کردن آن مي نمايند.

انتقال هپاتيت B

هپاتيت B بزرگترين خطر را ايجاد مي کند و اين ويروس از طريق استفاده از سوزن مشترک تاتو منتقل مي شود.

انتقال ايدز

تاتو کردن همچنين به انتشار ويروس ايدز کمک مي کند. خطر افرادي را که از نوک خودکارهاي خالي خودنويس براي تاتو کردن استفاده مي نمايند بيشتر تهديد مي کند. دريافت ويروس HIV از طريق تاتو کردن زياد معمول و رايج نيست، اگر تاتوکارها از اصول کنترل صحيح عفونت تبعيت نکنند اين امکان هميشه و بالقوه وجود دارد.

خطر افزايش سرطان

رنگ ها و جوهر هاي جديد هر روزه به بازار آمده و زود هم ناپديد مي شوند. اين جوهرها و رنگ ها باعث تحريکات و التهابات پوستي مي شوند. نکته منفي در مورد اين جوهرها اين است که هنوز عوارض دراز مدت استفاده از اين جوهرها مشخص نشده است.

اين جوهرها احتمالا مي توانند باعث ايجاد و بروز بعضي از سرطانها باشند. کساني که تاتو مي کنند در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي عفوني پوستي هستند. اگر شما زمينه حساسيتي در پوستتان داريد، پس از تاتو کردن امکان تشديد و يا بروز آن در شما بيشتر است.

انتقال هپاتيت C

تاتو کردن مي تواند شاهراهي براي ابتلاءبه هپاتيت C باشد، شايع ترين عفونت ويروسي مزمن که 2 درصد از جمعيت مردم آمريکا به آن آلوده شده اند. تحقيقات نشان داده که مردمي که در سالن هاي تبليغاتي تاتو، تاتو کرده اند 9 بار بيشتر از مردمي که تاتو نکرده اند در معرض خطر ابتلا به هپاتيت C مي باشند.


هپاتيت C مي تواند از طريق تاتو کردن بوسيله سوزن هاي از قبل استفاده شده توسط مشتريان قبلي و يا رنگ هاي استفاده شده ، نقص در تکنيک استرليزه کردن، مانند امتحان تيزي سوزن با دست و بعد تماس آن دست با پوست کسي که تاتو روي او انجام مي شود منتقل مي شود.

اگر فکر مي کنيد که شما در معرض بيماري هاي HIV ، هپاتيت C و يا هپاتيت B قرار گرفته ايد حتما تست مربوط به بيماري خود را انجام داده بعد اقدام به تاتو نماييد. در مورد هپاتيت B مي توانيد واکسن آن را تزريق نماييد. هنگام تاتو کردن حتما از سوزن هاي يکبار مصرف آماده و جوهر تازه و نو در ظرف هاي آماده استفاده نماييد و از استرليزه شدن و ضدعفوني شدن وسايل تاتو در دستگاه اتوکلاو مطمئن شويد. مراقب باشيد که تميز کردن وسايل با سفيد کننده ها و يا هر ضدعفوني کننده ديگر ويروس هپاتيت C را از بين نمي برد.



www.iranmania.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر