۱۳۸۸ خرداد ۲۴, یکشنبه

رونمايي از اولين پيوند صورت در جهان



"كاني كالپ" زن 46 ساله امريكايي كه پنج ماه پيش تحت اولين عمل جراحي پيوند صورت در دنيا قرار گرفته بود، در برابر رسانه هاي جمعي رونمايي شد.


پنج سال پيش ، شليك مستقيم گلوله به صورت كالپ كه از اهالي ايالت اوهايو است، حفره اي بزرگ در وسط صورت او ايجاد كرده و همين وضع، موجب شده بود او بخاطر اين چهره زشت پس از مرخص شدن از بيمارستان، خود را در خانه محبوس كند.

پزشكان امريكايي پنج ماه قبل اولين جراحي پيوند صورت دنيا را روي كالپ انجام دادند و او عاقبت امروز در برابر دوربين رسانه ها قرار گرفت تا نتيجه تلاش پزشكان بيمارستان دانشگاه كليولند را در معرض قضاوت جهانيان قرار دهد.

تصوير سمت چپ ، چهره كاني را قبل از عمل جراحي و عكس سمت راست او را در نشست خبري ديروز در دانشگاه كليولند نشان مي دهد. تصوير بالا هم مربوط به زماني است كه او هنوز دچار صدمه ناشي از شليك گلوله به صورتش نشده بود.

تا پيش از برگزاري كنفرانس خبري ديروز هيچكس نمي دانست كاني پس از عمل چه شكل و شمايلي پيدا كرده است.

عمل جراحي پيوند صورت كاني 22 ساعت طول كشيد و تيمي 40 نفره از پزشكان 80 درصد چهره او از جمله ماهيچه ها، بخشي از استخوانها و عروق خوني را با صورت فردي ديگر كه بر اثر حادثه جان خود را از دست داده بود، جايگزين كنند.

هزينه اين عمل حدود 300 هزار دلار بود كه دانشگاه كليولند آن را پرداخت كرده است.

آنچنانكه كاني مي گويد او در ژانويه سال جاري ميلادي براي اولين بار پس از حدود پنج سال به يمن صورت و فك جديدش موفق به خوردن غذا شد.


پزشكان معالج پيش بيني كرده اند او طي سه ماه آينده به زندگي عادي بازگردد.


رضا سادات
جام جم آنلاين

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر