۱۳۸۸ خرداد ۱۶, شنبه

سوختگي را با خوردن ماهي درمان كنيد

دكتر حسن مظفري متخصص تغذيه:

جنبه‌هاي ارزش غذايي در ماهي متنوع بوده و از مهم‌ترين آنها وجود پروتئين و چربي‌هاي امگا 3 است؛ به طوري كه وجود اين منابع غذايي در ماهي از نظر كمي و كيفي قابل قبول است.

آبزيان در مقايسه با ساير گروه‌هاي غذايي از اهميت بيشتري برخوردارند و مهم‌ترين آنها را ماهي‌ها تشكيل مي‌دهند كه از محصولات عمده مصرفي در اين دسته مي‌باشد.

ارزش غذايي ماهي داراي جنبه‌هاي مختلفي است كه يكي از آنها پروتئين ماهي است. با توجه به اين كه موادغذايي مختلف مي‌توانند منبع پروتئين باشند ولي پروتئين‌ها به دو دسته كامل و ناقص تقسيم مي‌شوند. وي درباره پروتئين كامل و ناقص اظهار كرد: پروتئين‌هاي كامل، همه اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن را دارا بوده و از لحاظ هضم نيز راحت‌تر هستند و از اين نظر با پروتئين‌هاي ناقص تفاوت دارند. دكتر مظفري اظهار كرد: وجود پروتئين از نظر كمي و كيفي در ماهي قابل قبول است و مي‌تواند نقش مهمي در رشد افراد در حال رشد و همچنين در افراد آسيب ديده، بهبود جراحت‌هاي سوختگي و آسيب‌هاي ورزشي ايفا كند.

ماهي، مفيد براي بيماران قلبي و ديابتي

با توجه به اين كه ماهي منبعي از ويتامين‌هاي مختلفي از جملهD ،K ،A و... است و داراي ارزش غذايي بالايي مي‌باشد، مصرف آن براي تمام سنين و تمام افراد توصيه مي‌شود و محدوديت خاصي ندارد.

يكي از دلايل اهميت ويژه ماهي از نظر ارزش غذايي، وجود چربي ماهي است كه به امگا 3 معروف است و براي سلامتي مناسب است. از آنجايي كه مهم‌ترين منبع اين چربي نيز ماهي‌ها هستند مصرف اين ماده غذايي به افراد ديابتي و مبتلايان به بيماري قلبي و فشار خون توصيه مي‌شود. همچنين اين چربي به صورت دارو در بازار دارويي نيز به صورت مكمل در دسترس است.

املاح موجود در ماهي كلسيم، روي، مس و آهن است. ماهي‌هايي كه همراه با استخوان مصرف مي‌شوند، بيشتر مي‌توانند در تامين كلسيم موثر بوده و به درمان راشيتيسم، نرمي استخوان و آرتروز كمك كنند. همچنين مصرف اين گونه ماهي‌ها براي اطفال و مادران باردار و شيرده توصيه مي‌شود.

سرانه مصرف ماهي در ايران 5 كيلوگرم

سرانه مصرف ماهي در كشور ما 4 الي 5 كيلوگرم است؛ به طوري كه در كشور ژاپن اين ميزان به 75 كيلوگرم مي‌رسد و اين مهم نشان دهنده اين است كه كشور ايران در بين ديگر كشورها از رتبه پايين‌تري نسبت به مصرف و حتي پرورش ماهي برخوردار است. همچنين دليل ديگر اين مساله، عدم آگاهي از پخت صحيح و متنوع‌ ماهي به عنوان يك ماده غذايي مهم و داراي تنوع است. ضمن اين كه سلامت ماهي مصرفي نيز قابل اهميت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر