۱۳۸۸ خرداد ۱۶, شنبه

جراحي پلاستيك در ايران به يك اپيدمي تبديل شده است

‌گونه‌اي كه زنان و حتي مردان تنها براي يك تغيير آن هم نه از روي بيماري تن به جراحي‌هاي خطرناك با سرنوشتي غيرقابل پيش‌بيني مي‌‌دهند تا به اصطلاح زيبا شوند. شايد وقتي علم جراحي پلاستيك به‌وجود آمد هيچكس تصوري مبني بر جراحي‌هايي برخاسته از چشم وهم چشمي نداشت و اين باور بود كه تنها كساني تن به جراحي پلاستيك بدهند كه از عارضه‌اي رنج مي‌‌برند.

در بيشتر شهرهاي ايران متقاضيان جراحي پلاستيك بسيار زياد هستند ولي هرچه به‌سوي شهرهاي مرزي به‌خصوص آذربايجان غربي پيش مي‌‌رويم به‌خاطر نزديكي به مرز تركيه‌، دريافت امواج تلويزيوني اين كشور سهم سايه، حتي با آنتن‌هاي معمولي، و رفت و آمدهاي بسيار سهل و آسان ساكنان اين استان به تركيه كه يكي از كشورهاي پر‌متقاضي در زمينه جراحي‌هاي زيبايي است، ميزان علاقه‌مندي و تمايل به جراحي‌هاي پلاستيك بيشتر مي‌‌شود.

شايد مشكل از ظاهرمان نيست

وقتي با پدر و مادرتان درباره اينكه بايد بيني و يا گونه و يا فكتان را جراحي كنيد تا زيباتر شويد كلنجار مي‌‌رويد حتما گاهي عصباني مي‌‌شوند و مي‌‌گويند «تو قبل از جراحي پلاستيك بايد با يك روانشناس مشورت كني» و شما هم ‌حتما به خودتان مي‌‌گيريد، قهر مي‌‌كنيد و... ولي خيلي از اوقات آنها درست مي‌‌گويند.

بسياري از كساني‌كه تن به تيغ جراحي زيبايي مي‌‌دهند اگر بتوانند اعتماد به نفس خود را بازيابند معمولا از جراحي زيبايي منصرف مي‌‌شوند.

دكتر فربد فدايي، روان‌پزشك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم ‌بهزيستي و توانبخشي :

گاهي اوقات افراد به علت نقايص مادرزادي يا به علت حوادث دچار بد‌شكلي‌ها يا عدم تقارن در چهره و اندام‌ها مي‌‌شوند كه به‌ويژه در جامعه امروز تصادف‌هاي رانندگي و سوختگي از مهمترين علل اين‌گونه بدشكلي‌هاست.

در چنين مواردي جراحي پلاستيك ترميمي به‌عنوان بخش ضروري از درمان توان‌بخشي فرد حادثه ديده يا دچار نقص مادرزادي، كمك موثري به بهبود روحيه فرد و حفظ كارايي او مي‌‌كند. اما گاهي بدون وجود نقص و معلوليت، برخي اشخاص تمايل و درخواست براي تغيير در چهره و اندام‌هاي خود را دارند و به جراحي پلاستيك زيبايي متوسل مي‌‌شوند كه در ضرورت يا حتي مفيد بودن چنين كارهايي ترديد وجود دارد.

واقعيت اين است كه تمايل براي جراحي پلاستيك زيبايي در سطوح گوناگون آسيب‌شناسي رواني فردي و اجتماعي قابل بررسي است.يك‌بار با بيماري روبه‌رو شدم كه پس از 10 عمل جراحي زيبايي بيني كه هميشه هم با تلخكامي از نتيجه عمل ناراضي بود سرانجام براي بررسي روان‌پزشكي ارجاع شده بود كه نتيجه بررسي حاكي از وجود روان‌پريشي در اين فرد بود.

مد و جراحي پلاستيك :

گاهي رواج جراحي‌هاي غيرضروري پلاستيك زيبايي به‌عنوان يك مد ياد مي‌‌شود، اما مانند همه مدها، همه افراد اجتماع از آن پيروي نمي‌كنند. مبتلايان به اختلال شخصيت هيستريونيك (نمايشي) و اختلال شخصيت خود‌شيفته جزو نخستين كساني هستند كه از مدهاي مختلف از جمله تب جراحي زيبايي پيروي مي‌‌كنند.

‌در حالي كه اگر اين افراد بكوشند نارسايي‌هاي دروني و اضطراب خود را رفع كنند نيازي به عمل زيبايي نخواهند داشت.طبق آخرين آمار پزشكي در ايران ۶۰ درصد جراحي‌ها مربوط به جراحي پلاستيك به‌منظور زيبايي صورت، حدود ۲۰ درصد جراحي‌ها به‌منظور ترميم ضايعات ناشي از ضربه‌‌هاي وارده به بدن و حدود ۱۶ درصد هم به خاطر مشكلات تنفسي انجام مي‌‌گيرد.

اين در حالي است كه ۳۰ درصد افرادي‌كه جراحي زيبايي انجام مي‌دهند، به‌دليل ايجاد عارضه‌هايي مانند نداشتن تناسب ظاهري بيني يا تنگ شدن راه‌هاي تنفسي، سر دردهاي مكرر به علت تحريك شدن عصب و ايجاد سايه‌هاي زير چشم شكايت دارند.طي 5 سال اخير 175 پرونده مربوط به شكايت مردم از پزشكان جراح پلاستيك در سازمان نظام پزشكي تشكيل شده است. عمده اين شكايت‌ها به جراحي‌هايي نظير بيني، شكم و پوست مربوط مي‌شود.

اگر پاي درد دل خيلي از كساني كه خود را زير‌تيغ جراحي پلاستيك برده‌اند بنشينيم از لابه‌لاي صحبت‌هايشان متوجه شويم كه دلشان براي چهره و يا اندام قبل از عمل خود تنگ شده است مخصوصا كساني‌كه براي زيبايي بيشتر به اتاق عمل رفته بودند ولي نه تنها به خواسته خود نرسيدند كه دچار نقص هم شده‌اند.

اين درحالي است كه سرپرست دادسراي ويژه جرايم پزشكي درخصوص برخورد با پزشكاني كه به‌جاي زيبايي به بيمارانشان چهره‌هاي نامناسب هديه داده‌اند گفت: قانونگذار در بحث پزشكي 2 مسئله ديه و حبس را در نظر گرفته است. اگر جراحي پزشك منجر به فوت شود، علاوه براين اخذ ديه از پزشك متخلف، وي به 6 ماه تا 2 سال حبس محكوم مي‌شود و اگر عمل منجر به فوت نشود، تنها پرداخت ديه مطرح است گر‌چه مي‌توان از موارد تتميمي كه در قانون است

نيز استفاده كرد و پزشك را از داشتن مطب و مجوز پزشكي محروم كرد، اما معمولا چنين كاري انجام نمي‌گيرد. همچنين افراد شاكي مي‌توانند همزمان با شكايت در دادسرا در سازمان نظام پزشكي هم اقامه دعوي كنند كه نظام پزشكي از باب صنف خود تخلف را بررسي مي‌كند و اقدامات مقتضي را انجام خواهد داد.شايد وقت اين است كه به متقاضيان جراحي پلاستيك بگوييم مواظب خودتان باشيد و بيهوده بر سري كه درد نمي‌كند دستمال نبنديد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر