۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

علائم عفونت خاموش و مسري قارچ ناخن را جدي بگيريد

قارچ‌ها مي‌توانند به زير ناخن‌هاي انگشتان دستها و پاها بخزند و باعث بروز عفونت شوند.

با وجودي كه اين مشكل معمولا با تجويز دارو قابل معالجه است اما مي‌توان با تميز نگاه داشتن و خشك كردن ناخن‌ها از بروز عفونتهاي قارچي پيشگيري كرد. در همين رابطه متخصصان كتابخانه ملي پزشكي آمريكا در يك مقاله جديد پزشكي فهرستي از علائم هشدار دهنده بروز عفونت قارچي را منتشر كرده‌ است.

بر اساس اين فهرست، مهمترين علائم عفونت قارچي عبارتند از ترد و شكننده و خرد شدن ناخن‌ها، تغيير در نحوه شكل گيري ناخن در هنگام رشد، نازك شدن ناخن، تغيير در رنگ ناخن، شل شدن ناخن و يا جدا شدن آن از پوست و هم چنين ناخني كه به نظر مي‌رسد در زير آن ذراتي وجود دارد.

آمارها نشان مي‌دهد: بيش از 35 ميليون نفر در آمريكا مبتلا به عفونت قارچي ناخن هستند. به گفته كارشناسان آزمايشگاه‌هاي «وود وارد» از اين تعداد تنها 5/2 ميليون نفر به مراكز پزشكي مراجعه مي‌كنند و بيماري آنها تشخيص داده مي‌شود. اما با فرا رسيدن فصل تابستان و بيرون آمدن دستها و پاها از داخل دستكشها، جورابها و كفش‌هاي بسته و استفاده از صندل و دمپايي‌هاي باز علائم اين عفونت بيشتر آشكار مي‌شود.

دكتر كن گيرين رايچ در اين باره توصيه مي‌كند: هم اكنون زمان شروع درمان است تا در گرماي تابستان قار‌چ‌ ناخن‌ها معالجه شده باشد و از تشديد عفونت جلوگيري شود. بسياري از مردم به اشتباه تصور مي‌كنند سلامت ناخن‌ها يك موضوع ساده آرايشي است و به همين خاطر در صورت بروز قارچ اغلب از مراجعه به پزشك و كنترل ناخن‌ها خودداري مي‌كنند.

دكتر كن تاكيد مي‌كند: ناخن‌ها در واقع پنجره‌اي به سوي سلامت هر فرد هستند و نخستين جايي كه اغلب نشانه يك بيماري بروز مي‌كند روي ناخن‌ها است. اگر قارچ ناخن تشخيص داده نشود و معالجه نگردد مي‌توان مشكلات جدي جسمي و رواني در پي داشته باشد كه اين مشكلات بويژه در بيماران ديابتي يا كساني كه مشكل گردش خون دارند شديدتر و جدي تر خواهد بود.

قارچ‌ها تمايل دارند كه در محيط‌هاي گرم و تاريك مانند كفش‌هاي بسته‌ رشد كنند. اين موجودات بيماري زا هم چنين مي‌توانند در زيرناخن‌هاي لاك زده يا پوشيده با آكرليك و ژل تجمع و رشد و نمو كنند. سپس آنها در صورتي كه شرايط مطلوبي داشته باشند گسترش يافته و به ساير اعضاي بدن و يا حتي ساير افراد سرايت مي‌كنند.

دكتر گيرين رايچ، قارچ ناخن را قديمي‌ترين بيماري اجتماعي جهان ناميده است.

گفتني است، عفونت قارچ ناخن در فضاي خانه، كلاسهاي ورزشي، سالن‌هاي آرايشي، هتل‌ها و يا حمام‌ها و ساير محيط‌هاي عمومي مسري و واگيردار است. تشخيص صحيح آن فقط توسط متخصص پوست امكانپذير مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر